Musikkhistorisk folkeopplysning for Anno-tilhengere: Ingen spilte lyre i Norge på 1700-tallet (Norwegian only)

For fans av realityprogrammet Anno på NRK kan jeg herved opplyse om følgende: Svennestykket denne uka, å lage ei lyre, har svært lite eller ingenting med 1700-tallet å gjøre. Lyre ble spilt i århundrene før vikingtiden og i Norge kanskje fram til 12–1300-tallet.

Nå er jeg ikke spesielt opptatt av historisk autentisitet. Litt slingringsmonn må vi tåle. Men i denne saken vil jeg gjerne si fra: Jeg ble nemlig oppringt av en researcher fra Anno i sommer, med spørsmål om jeg kunne noe om lyrer. Ja, svarte jeg, jeg har ganske god greie på lyrer. Og jeg lurte på om de hadde endret perioden for Anno, siden lyre er et vikingtids- og middelalderinstrument. Nei, fortsatt 1700-tallet, fikk jeg høre. Javel, men da blir det jo feil at de skal bygge et instrument som var i bruk minst 400 år før 1700-tallet! Sikkert moro å være på TV, men jeg kunne ikke stille opp med historieforfalskning. Synd for Anno, tenkte jeg: Noen hadde tydeligvis satt dem på denne ideen.

Jeg er ingen stor Anno-fan, men hvis jeg hadde vært det ville jeg blitt ganske skuffet etter at det nå viser seg at de ignorerer faglige innspill. Forholder de seg til 1700-tallet som generelt “gamle dager”? Kan seerne tro på de andre tingene som blir servert der?

Så til kortversjonen av lyras historie: Lyre var et velkjent instrument i antikkens Hellas og Roma. De eldste beleggene er fra Mesopotamia 2550 før Kristus. Instrumentet spredte seg nordover i Europa, særlig fra de første århundrene av vår tidsregning var dette et populært instrument. Kjente funn av lyrer er fra høvdinggraven Sutton Hoo i East Anglia (600-tallet) og en krigergrav i Trossingen, Sør-Tyskland (500-tallet). I Skandinavia har vi en del belegg fra vikingtid og tidlig middelalder, først og fremst strengestolen, som er den delen som dukker opp i arkeologiske utgravninger. I Gamlebyen i Oslo, for eksempel, ble det funnet en lyrestol fra 1200-tallet. Fra denne tiden finnes det også en del avbildninger på stavkirkeportaler mm. som tyder på at lyre var et vanlig instrument på våre bredddegrader. Dette var sikkert det de skriftlige kildene omtaler som “harpe”. Et unikt funn fra garden Kravik i Numedal av ei lyre, som sannsynligvis hadde vært oppbevart på et loft på garden, er en av de siste tegnene vi har på lyrespill i Skandinavia (og Europa i det hele tatt). Dateringen er usikker, men noen forskere har foreslått at den kan være fra 1300-tallet. Les mer om lyrer (og annet) i boka mi Jordas skjulte toner, Musikk og instrumenter fra steinalder til vikingtid.

Denne lyra har jeg rekonstruert etter en avbildning på en døpefont fra Norum kirke, Bohuslän (1100-tallet).

Gjermund Kolltveit

Music archaeologist, ethnomusicologist, musician – Nesodden, Norway. Main research interests: sound and sound tools (e.g. jew’s harps, lyres, ringing stones, bells) in human culture and soundscapes.

6 Comments

  1. Anne Tove Mygland on February 17, 2016 at 12:11

    Hei! Jeg følger ikke med på Anno, men er interessert i lyrer! Derfor ble jeg så nysgjerrig på, da jeg leste artikkelen din, hvorfor lyra forsvant ut av musikktradisjonen i Norge på 1200-tallet? Og hvordan ble instrumentet gjenoppdaget? Et av de vakreste instrumentene jeg vet om, dette!

  2. Gjermund Kolltveit on February 17, 2016 at 13:53

    Hei, og takk for kommentar! Hm .. vanskelig spørsmål, om hvorfor lyrene gikk ut av bruk. Ofte er det vel slik at andre instrumenter tar over, som nærmest motestrømninger. En mulig forklaring kan være at i denne perioden kommer buen og dermed strykeinstrumentene for fullt inover Europa. Da kom instrumenter som lyre i bakleksa. Nå er dette rikignok en lang og litt mer kompleks historie, som handler om at enkelte instrumenter som tidligere hadde vært knipset nå ble gjort om til strykeinstrumenter. Dette skjedde også med lyrene, og strykelyrer var en variant, som holdt seg litt lenger enn de knipsede variantene (f eks er det en figur i stein på Nidarosdomen som spiller strykelyre). I Wales finner vi det tradisjonelle instrumentet crwth, som er en viderføring av middelalderens strykelyrer. Gjenoppdagelsen er noe helt annet. Det er en lang proses, som foregår hele tiden, i takt med arkeologiske funn og nytolkninger av ulike typer materiale. Men i tillegg til de fysiske instrumentene har jo lyrer vært med hele tiden som et slags symbol. F eks er logoen til ulike orkestre, kor og korps ofte stiliserte lyrer. Da snakker vi om den formen som var i bruk i antikkens Hellas.

  3. Britt Jorunn Tønnessen on February 17, 2016 at 14:18

    Jeg er enig med deg Gjermund ! Har fulgt med i ANNO , men har ikke sett hver eoisode! Egentlig litt rart at de har hengt seg opp i 1700-tallet, for ut fra de episodene jeg har sett kunne det også vært fra middelalderen! Likevel, lager man en serie fra 1700, så bruker man selvfølgelig saker og ting fra den tiden! Det må da finnes mange andre ting samt instrumenter man kan bruke i disse såkalte mesterprøvene. Jeg må innrømme at jeg reagerte litt da jeg så episoden hvor mesterprøven var å holde et stort festgilde. Damen bak gildet besto mesterverket, men fikk kritikk for at tallerknene ikke var varme! Jeg bor i frankrike og her på de fineste restaurentene får man varme tallerkner. De fineste restaurentene i norge også, men ettersom jeg er 1943 modell og går ofte ut og spiser, så kan jeg ikke huske at det var varme tallekner før i 90 årene ! Brukte man det i norge på 1700-tallet?????

    • Gjermund Kolltveit on February 17, 2016 at 16:58

      Jeg kan ikke si noe vettugt om akkurat dette, men det høres jo overbevisende ut det du sier. Det er mye som er vanlig i dag som vi tar for gitt var vanlig før. På den annen side, for å forsvare Anno, er det kanskje slik at det ikke er mulig for et slikt programkonsept å gjøre all ting helt historisk autentisk. Og på en måte er det kanskje ikke så interessant heller, av den enkle grunn at til sjuenede og sist lever Anno-deltakerne i 2015 (da det ble spilt inn) – med alt det det innebærer – og ikke i 1721.

  4. Benjamin Kippersund on February 17, 2016 at 15:30

    …og akkurat som vi i dag, er i besittelse av, vet om og kjenner til lyrer, ville man på 1700 tallet, spesiellt gjennom renesanssen, også ha kjennskap til instrumentet?

    Det er ingen som har sagt at Lyre var et hverdagsinstrument i 1721. Svennelærlingene skal lære å lage et instrument, som en eksempeloppgave. Er det utenkelig at en ung instumentmaker-svennelærling på, la oss si 12 år, fikk i oppgave å lage en Lyre av en instrumentmaker som en oppgave for å lære?

    • Gjermund Kolltveit on February 17, 2016 at 16:51

      Til det siste spørsmålet først (de siste skal bli først): Det er et utrolig interessant spørsmål! Og det er jo det som er interessant med all forskning og undring, nemlig å stille de gode spørsmålene! Mitt svar (som ikke er noen fasit) er nei, jeg tror ikke noen i Norge forholdt seg til lyrer som et faktisk instrument. Men at de lærde kjente til Appolon og hans lyre fra gresk historie og mytologi, det er jeg sikker på. Til det andre spørsmålet, at ingen har sagt at lyre var et hverdagsinstrument i 1721. Det stemmer, men underteksten er noe annet: TV er et UTROLIG sterkt medium, og hvermansen som ser på Anno vil selvfølgelig tro at de spilte lyre i Fredrikstad i 1721. Bare responsen etter at jeg skrev dette her i går, er helt overveldende, og sier noe om kraften i TV-mediet. Jeg blir delt på Facebook og oppringt av aviser og får en oppmerksomhet som jeg ikke kunne drømme om, fra min lille nisjekrok med musikkhistorie for spesialinteresserte.

Leave a Comment





New publication: The Archaeology of Sound, Acoustics and Music

April 27, 2020

Cajsa S. Lund has been a pioneer and a central voice in the interdisciplinary field of…

Samuel Hellen’s songs: Comprehensive music project finished

November 23, 2019

For some years I have been involved in a fascinating and rewarding music project that…

Video interview and improvisations

September 19, 2019

I Novgorod, during the  Slovisha festival in August my jew’s harp fellow reseacher Aksenti Beskrovny…

Impressions from the festival Slovisha in Novgorod

September 1, 2019

Back from Veliky Novgorod I am full of impressions after the Slovisha Musical Antiquities Festival,…

Norwegian lyres!

May 16, 2019

Here is a glimpse into my pratical work with lyres. This winter I have worked…