Utgangspunktet for denne aktiviteten er min interesse for fugler og naturlyder. Som tenåring startet jeg å gjøre lydopptak av fugler. I mitt voksne liv har jeg blitt inspirert av lydlandskapsstudier (eng. soundscape studies), et fagfelt som først ble introdusert på 1970-tallet av den kanadiske komponisten Murray Shafer.
Ettersom vi blir stadig mer støyende øker oppmerksomheten om lyd, stillhet og gode lydmiljøer. En måte å arbeide med lydmiljøer på er å gjøre opptak av dem – å samle på lyder og lydlandskap. I omtrent ti år har jeg samlet lyder på mitt hjemsted Fjellstrand, Nesodden. Prosjektet, som jeg kaller «Soundscape Fjellstrand», er et dokumentasjonsprosjekt. I prinsippet er jeg interessert i alle lyder som kan høres av mennesker, for eksempel snakking, synging, biler, båter, dyr, fugler, fisker, bølger, regn og vind.
Lydene jeg samler kan kalles eller brukes i «lydkunst», men jeg er ingen stor tilhenger av begrepet kunst. Jeg er mer opptatt av dokumentasjon, selv om opplevelsesdimensjonen (estetikken) ved lyd er åpenbar og helt grunnleggende.